2022.03.02 Zakładamy własny ogródek

Gdy brakuje pomysłu na ciekawe zajęcia dla uczniów w szkole, czy wspólne aktywności  rodziców z dziećmi  w domu-  warto sięgnąć po zabawy i aktywności proponowane przez  prekursorkę nowoczesnej pedagogiki- Marię Montessori.

Dzięki nim można kreatywnie i interesująco spędzić czas, wesprzeć naukę i ćwiczenie różnych, ważnych umiejętności , przysporzyć sobie i uczniom   mnóstwa radości. A  czym  się  charakteryzują owe zabawy i aktywności ?

Po pierwsze- prostotą. Zabawy Montessori nie wymagają od nauczyciela i  rodzica dużej wiedzy i nie potrzeba do nich skomplikowanych sprzętów czy zabawek. Opierają się przede wszystkim na naturalnych aktywnościach dzieci więc można wykorzystać do nich to, co znajdziemy w niemalże każdym domu, np. spinacze, różnego rodzaju sypkie produkty spożywcze, kredki, nożyczki, kartki. Mogą  się przydać także różne naturalne materiały znalezione podczas spaceru, np. liście, szyszki, muszle czy kamyki, które można wykorzystywać do zabaw matematycznych, manualnych, sensorycznych czy plastycznych. 

Po drugie- samodzielnością. Dla Marii Montessori jedną z najważniejszych rzeczy podczas wychowywania dziecka było wspieranie go w dążeniu do samodzielności. Dlatego zarówno podczas zabawy, jak i codziennych obowiązków oraz aktywności ważne jest, aby nauczyciel i rodzic nie wyręczał dziecka, tylko pozwalał mu samodzielnie wykonywać różne czynności. Gdy dziecko nie jest w stanie czegoś zrobić, oczywiście trzeba mu pomóc. Po trzecie- to uczenie się przez poprzez działanie- podczas, którego  zdobywać można  wiedzę i szlifować różne umiejętności. Oraz po czwarte-indywidualne podejściem do dziecka- pozwala  by każdy pracował  w swoim tempie i podejmował  tylko te zadania, na które jest już gotowy.

” Idąc tym tropem” uczniowie klasy IV-IV h wraz z wychowawczynią Anną Gryniewicz  postanowili założyć własny ogródek na parapecie okna  i wyhodować w szczypiorek, kiełki rzeżuchy, kapusty oraz  rzodkiewski. Oprócz wspólnych prac jak przesypywanie ziemi, sadzenie, podlewanie, uczniowie obserwowali ich wzrost roślin oraz   dbali o nie. Kiedy rośliny już  urosły- młodzi ogrodnicy  codziennie dekorują nimi swoje kanapki.

Jest zdrowo i smacznie. 

Nauka, zabawa, działanie- sami powiedzcie jakie to proste 🙂 

 

Skip to content