2022.03.02 Zakładamy własny ogródek
Gdy brakuje pomysłu na ciekawe zajęcia dla uczniów w szkole, czy wspólne aktywności rodziców z dziećmi w domu- warto sięgnąć po zabawy i aktywności proponowane przez prekursorkę nowoczesnej pedagogiki- Marię Montessori.
Dzięki nim można kreatywnie i interesująco spędzić czas, wesprzeć naukę i ćwiczenie różnych, ważnych umiejętności , przysporzyć sobie i uczniom mnóstwa radości. A czym się charakteryzują owe zabawy i aktywności ?
Po pierwsze- prostotą. Zabawy Montessori nie wymagają od nauczyciela i rodzica dużej wiedzy i nie potrzeba do nich skomplikowanych sprzętów czy zabawek. Opierają się przede wszystkim na naturalnych aktywnościach dzieci więc można wykorzystać do nich to, co znajdziemy w niemalże każdym domu, np. spinacze, różnego rodzaju sypkie produkty spożywcze, kredki, nożyczki, kartki. Mogą się przydać także różne naturalne materiały znalezione podczas spaceru, np. liście, szyszki, muszle czy kamyki, które można wykorzystywać do zabaw matematycznych, manualnych, sensorycznych czy plastycznych.
Po drugie- samodzielnością. Dla Marii Montessori jedną z najważniejszych rzeczy podczas wychowywania dziecka było wspieranie go w dążeniu do samodzielności. Dlatego zarówno podczas zabawy, jak i codziennych obowiązków oraz aktywności ważne jest, aby nauczyciel i rodzic nie wyręczał dziecka, tylko pozwalał mu samodzielnie wykonywać różne czynności. Gdy dziecko nie jest w stanie czegoś zrobić, oczywiście trzeba mu pomóc. Po trzecie- to uczenie się przez poprzez działanie- podczas, którego zdobywać można wiedzę i szlifować różne umiejętności. Oraz po czwarte-indywidualne podejściem do dziecka- pozwala by każdy pracował w swoim tempie i podejmował tylko te zadania, na które jest już gotowy.
” Idąc tym tropem” uczniowie klasy IV-IV h wraz z wychowawczynią Anną Gryniewicz postanowili założyć własny ogródek na parapecie okna i wyhodować w szczypiorek, kiełki rzeżuchy, kapusty oraz rzodkiewski. Oprócz wspólnych prac jak przesypywanie ziemi, sadzenie, podlewanie, uczniowie obserwowali ich wzrost roślin oraz dbali o nie. Kiedy rośliny już urosły- młodzi ogrodnicy codziennie dekorują nimi swoje kanapki.
Jest zdrowo i smacznie.
Nauka, zabawa, działanie- sami powiedzcie jakie to proste 🙂