Jeśli obserwujesz u swojego malutkiego dziecka brak wodzenia wzrokiem za postaciami i przedmiotami po 3 miesiącu życia, brak zainteresowania Tobą i innymi osobami z otoczenia oraz niechęć do nawiązywania kontaktu wzrokowego a także następujące objawy:
- utrzymujące się długotrwale asymetryczne ułożenie w jedną stronę;
- prężenia ciała i odginanie głowy do tyłu;
- brak unoszenia głowy nad podłoże po 1-miesiącu życia;
- brak podpierania się na przedramionach po 3-miesiącu;
- otwarte usta, trudności z karmieniem, połykaniem pokarmu;
- obfite ulewanie po posiłkach;
- intensywne kolki brzuszne;
- nadwrażliwość, niepokój, małe zapotrzebowanie na sen;
- drżenia bródki, kończyn;
- drgawki, bezdechy, wyłączanie świadomości.
- leżenie z bardzo szeroko odwiedzionymi nóżkami;
- zbyt silne napinanie kończyn górnych (widoczne podczas przebierania), zbyt silne zaciskanie piąstek;
- zbyt łatwe i częste wpadanie w reakcję lękowe;
skonsultuj się niezwłocznie z lekarzem pediatrą i neurologiem dziecięcym!
Gdy Twoje dziecko uczęszcza już do żłobka i przedszkola,
a obserwujesz u niego:
- Znaczący brak chęci nawiązywania relacji społecznych
z rówieśnikami i innymi osobami w otoczeniu; - Opóźnienie mowy lub jej utratę oraz zastępowanie jej bełkotem lub dziwną wokalizacją; częste powtarzanie słów i zestawów fraz;
- Opóźnione reagowanie na własne imię, mimo normalnego słuchu;
- Zmniejszoną wrażliwość na cudzy wyraz twarzy wyrazu i emocje;
- Zmniejszone lub nieobecne naśladowanie działań innych ludzi;
- Mniejszy lub brak wykorzystania gestów i mimiki twarzy do komunikacji;
- Nietypowe lub ograniczone zainteresowania i powtarzalne zachowania;
- Powtarzające się “stereotypowe” ruchy, takie jak machanie ręką, kołysanie ciała stojąc, kręcenie się;
- Monotonne lub stereotypowe zabawy, na przykład otwieranie
i zamykanie drzwi; - Nadmierny nacisk na własny plan dnia i histeryczne reakcje na próby jego zmiany;
- Nadmierną reakcję lub jej brak na smak, zapach, konsystencję lub wygląd żywności
- Nadwrażliwość na fakturę ubrań lub przeciwnie: wodzenie dłońmi po różnych powierzchniach, uporczywe lizanie przedmiotów;
Skonsultuj się z pedagogami, nauczycielami Twojego dziecka – oni skierują Cię do właściwych osób, mogących przyjść z pomocą w diagnozie i terapii dziecka.
JEŻELI MASZ PYTANIA – PRZYJDŹ DO NAS!
SPECJALIŚCI POMOGĄ CI ZNALEŹĆ NA NIE ODPOWIEDŹ.
Przydatne linki:
mgr Aleksandra Gulewicz