Od początku…
Percepcja słuchowa to zdolność odbioru dźwięków, rozpoznawanie, różnicowanie a także interpretowanie przez odniesienie do doświadczeń, jakie zapisane są w korze mózgowej (potocznie mówimy w pamięci). Poziom rozwoju percepcji słuchowej w zasadniczy sposób decyduje o postępach w rozwoju mowy oraz możliwościach opanowania umiejętności pisania i czytania. Podstawą odbioru mowy oraz mechanizmu pisania i czytania ze słuchu jest identyfikacja dźwięków otoczenia (za tę funkcję odpowiada nie tylko słuch fizyczny, czyli prawidłowa budowa ucha i drogi słuchowej “SŁYSZENIE “- ale ośrodki słuchowe w korze mózgowej – SŁUCHANIE )
Często rodzice mówią o swoim dziecku: “On świetnie słyszy, nawet to, co nie trzeba, ale czasem nie słucha co do niego mówię- jakby mnie nie rozumiał. ” Na tym polega różnica: słyszę (ucho mam zdrowe) ale nie słucham (nie przetwarza tego w odpowiedni sposób moja kora słuchowa).
Prawidłowe funkcjonowanie ośrodków słuchowych w centralnym układzie nerwowym, a co za tym idzie -percepcji słuchowej -powoduje, że dzieci opanują mowę, czytanie i pisanie. Gdy obserwujemy duże zaburzenia mowy, trudności w pisaniu i czytaniu, świadczy to o nieprawidłowym rozwoju pewnych funkcji słuchowych. Oto niektóre z nich:
– NAJWAŻNIEJSZY: słuch fonemowy (fonetyczny, fonematyczny), a kształtują go:
– słuchowa pamięć słowna
– analiza i synteza głoskowa, sylabowa, wyrazowa
– koncentracja słuchowa (uwaga słuchowa)
– wrażliwość słuchowa
– prozodia mowy i emisja głosu – zachowanie melodyjności, rytmu i tempa wypowiedzi
– analiza czasowa dźwięków mowy
– rymy
– wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
– wychowanie słuchowe
– poprawna forma wypowiedzi zdaniowych (bez agramatyzmów, neologizmów, elizji, parafazji, metatez, echolalii i innych)
– rozumienie bardziej skomplikowanych poleceń słownych
– odbiór – kodowanie i odtwarzanie co raz trudniejszych wyrazów i d?u?szych zda?
– realizowanie opozycji fonologicznych
– czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem (dla dzieci młodszych)
– przetwarzanie sekwencyjne i symultaniczne (A.Maurer),
– świadomość fonologiczna i fonemowa
– autokontrola s?uchowa (słuchowe sprzężenie zwrotne)
Z badań nad kształtowaniem percepcji słuchowej wynika, że znaczący procent dzieci z niepowodzeniami w początkowej nauce czytania i pisania wymaga intensywnej pracy nad jej rozwojem. Rozwijanie percepcji słuchowej pozwala dzieciom skuteczniej pokonywać trudności w:
– rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń słownych,
– zapamiętywaniu, powtarzaniu trudniejszych wyrazów i zdań,
– dokonywanie analizy i syntezy wyrazów,
-pisanie ze słuchu 9zniekształcanie wyrazów, opuszczanie końcówek, błędy w pisaniu wyrazów zmiękczonych, kłopoty w rożnicowaniu głosek opozycyjnych)
– czytaniu (scalaniu dźwięków w rożne struktury),
– formułowanie złożonych wypowiedzi,
– wyodrębnianiu dźwięków ze struktur złożonych (głosek, sylab ze słów, słów ze zdań)
– różnicowanie dźwięków mowy, niepoprawnym ich wybrzmiewaniu podczas mówienia i czytania,
– koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych, w zapamiętywaniu i rozumieniu mowy.
Rozwijanie funkcji słuchowych kształtuje się już w okresie prenatalnym, kiedy do malucha docierają dźwięki z jego najbliższego otoczenia, a więc bicie serca mamy, pulsująca w żyłach krew, głos mamy i inne glosy z zewnątrz. Potem wszystkie małe dzieci stają się wielkimi odkrywcami. Widzą, czują, słyszą i przez to interesuje je prawie wszystko. Z wielkim zapałem eksplorują całe otoczenie, o ile pozwolimy im na spontaniczną zabawę i eksperymenty.
Ale czy samo eksperymentowanie wystarcza w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami czy rożnymi dysfunkcjami?
Dowiemy się w następnym artykule “Dźwięki LINGA – nauka słuchania” – Zapraszam serdecznie.
surdologopeda
mgr Aleksandra Kuc-Górka