Program Aktywności Knillów
Dlaczego Metoda Knillów?
…bo „totalna komunikacja – oznacza, że możliwość kontaktu tkwi nie tylko w mówieniu, ale też w komunikacji niewerbalnej – gestach i mimice, tonie głosu, dłoniach, pozycji ciała i ruchu..”
Metoda Knillów jest drogą do nawiązywania porozumienia z dziećmi, które wydają się być niezdolne do kontaktu lub niezainteresowane ludźmi. Pierwszym kanałem porozumienia może być dotyk. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach metodą Knillów kilka razy w tygodniu lub codziennie. Zajęcia uzupełniają podstawową terapię, pomagają dziecku nabywać:
- poczucia bezpieczeństwa,
- świadomości własnego ciała,
- wrażliwości na wzajemnie wysyłane sygnały,
- nawiązywać kontakt i komunikować się,
- podejmować aktywność.
Programy Knillów – tzw. Programy Aktywności mają 6 wersji
- Program wprowadzający
- Program I – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu górnej partii ciała
- Program II – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu dolnych partii ciała
- Program III – wymaga większej sprawności i umiejętności koncentrowania uwagi niż pierwsze 3 programy
- Program IV – najbardziej zaawansowany, dużą rolę odgrywa własna inicjatywa dziecka np. taniec
- Program specjalny – przeznaczony dla dzieci ze znaczną niepełnosprawnością ruchową
Każda sesja polega na wykonywaniu wspólnie różnych aktywności (kołysania, wymachiwania rękoma, pocierania dłoni, klaskania, głaskania głowy, głaskania brzucha, relaksacją) zgodnie z muzyką i instrukcjami odtwarzanymi z płyty CD, w bliskim kontakcie fizycznym.
Sesji zawsze towarzyszy specjalnie skomponowana muzyka, która rozwija się zawsze w taki sam sposób:
- Muzyka wprowadzająca – spokojna i relaksująca, jest zapowiedzią sesji – pozwala dziecku wyciszyć się i nastawić na wykonywanie wspólnie aktywności.
- Muzyka bardziej rytmiczna – pozwala wyłapywać aktywność partnera, zachęca do aktywności i do odpowiadania na ruchy wykonywane przez opiekuna.
- Muzyka bardziej intensywna – sprzyja odważniejszym, większym ruchom i bliższemu kontaktowi.
- Muzyka lżejsza i melodyjna – zachęca do zabawowego kontaktu.
- Muzyka ponownie spokojna – dziecko ma okazję wyciszyć się i przetworzyć pozytywne momenty w spokojnej atmosferze.