REGULAMIN PROWADZENIA ZAJĘĆ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
REALIZOWANYCH W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH
W ŚWIDNICY
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59,949,2203);
Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r., poz. 1575);
Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635);
Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (DZ. U. z 2017 r., poz. 1646, z późn. zm.);
- CELE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
Celem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest pobudzanie psychofizycznego i społecznego rozwoju dziecka od wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole prowadzonego z dzieckiem i jego rodziną.
- WYMAGANIA PODMIOTU REALIZUJĄCEGO ZAJĘCIA
- Szkoła może realizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organem prowadzącym gdy:
- Dziecko posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną;
- Ma możliwość realizacji zaleceń zawartych w opinii;
- Zatrudnia kadrę posiadającą odpowiednie kwalifikacje;
- Dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem specjalistycznym odpowiednim do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz pomieszczeniami do zajęć indywidualnych.
- ZADANIA DYREKTORA PLACÓWKI
- Dyrektor powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju.
- Ustala miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, po konsultacji ze specjalistami i na podstawie zaleceń zawartych w opinii.
- Ustala miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania.
- Koordynuje pracę zespołu lub upoważnia do tego innego nauczyciela.
- Odpowiada za prawidłowy przebieg i dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań zespołu.
- SKŁAD ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Dyrektor placówki powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
- W skład zespołu wchodzą osoby, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- Pedagog – kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub podyplomowe studia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego;
- Psycholog – jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju lub podyplomowe studia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego;
- Logopeda- kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy.
- W razie konieczności w skład zespołu może wejść inny specjalista, np. rehabilitant w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Ustalenie kierunków i harmonogramu działań z dzieckiem i jego rodziną uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie.
- Nawiązanie współpracy z przedszkolem (do którego dziecko uczęszcza) oraz podmiotem leczniczym i ośrodkiem pomocy w celu pozyskania wsparcia medyczno- rehabilitacyjnego, a także porad i konsultacji.
- Opracowanie i realizowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju z uwzględnieniem działań wspierających rodzinę.
- Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym identyfikowanie, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.
- Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Współpraca z rodziną:
- Udzielanie porad i instrukcji dotyczących pracy z dzieckiem;
- Udzielanie pomocy w zakresie nabywania i kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem; wzmacnianie więzi i utrwalanie właściwych reakcji na zachowanie dziecka;
- Udzielanie porad/konsultacji dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania i wykorzystywania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i sprzętu, w celu identyfikacji i eliminowania barier i ograniczeń.
- Szczegółowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
- Organizowanie cyklicznych spotkań zespołu, które poświęcone będą omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programu, a także ustalenia dalszego przebiegu zajęć specjalistycznych dla dziecka.
- ZADANIA SPECJALISTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Zadania psychologa:
- Przeprowadzanie diagnozy psychologicznej;
- Ustalenie wraz z innymi członkami zespołu indywidualnego programu wczesnego wspomagania;
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz własną diagnozę;
- Dokonywanie wraz z całym zespołem oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
- Udzielanie rodzicom/opiekunom prawnym pomocy i wsparcia w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem.
- Zadania pedagoga:
- Przeprowadzanie diagnozy pedagogicznej;
- Ustalanie wraz z innymi członkami zespołu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju;
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych z dzieckiem w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz własną diagnozę;
- Przekazywanie rodzicom/ opiekunom prawnym wskazówek do pracy z dzieckiem w domu;
- Dokonywanie wraz z całym zespołem oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z całym zespołem modyfikowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
- Udzielanie nauczycielom dziecka pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem.
- Zadania logopedy:
- Przeprowadzenie diagnozy logopedycznej;
- Ustalenie wraz z innymi członkami zespołu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju;
- Prowadzenie terapii logopedycznej w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę z uwzględnieniem alternatywnych metod porozumiewania się;
- Wyznaczanie rodzicom zadań do realizacji w domu;
- Dokonywanie systematycznej oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
- Udzielanie nauczycielom dziecka porad i zaleceń do pracy z dzieckiem.
- Zadania rehabilitanta/ inny specjalista:
- Przeprowadzenie diagnozy;
- Ustalenie wraz z innymi członkami zespołu indywidualnego programu wczesnego wspomagania;
- Prowadzenie terapii w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;
- Przekazywanie rodzicom/ opiekunom prawnym wskazówek do pracy z dzieckiem w domu;
- Dokonywanie systematycznej oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
- Udzielanie nauczycielom dziecka porad i zaleceń do pracy z dzieckiem.
- DOKUMENTOWANIE DZIAŁAŃ ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka prowadzi następującą dokumentację:
- Arkusz obserwacji dziecka, który będzie zawierał m. in. ocenę sprawności dziecka w zakresie motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania, ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania;
- Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Dziecka, który określa:
sposób realizacji celów rozwojowych, wzmacnianie uczestnictwa w życiu społecznym, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, zakres i sposób wsparcia rodziny dziecka, zakres współpracy z innymi specjalistami – w zależności od potrzeb oraz sposób oceny postępów dziecka;
- Dokumentacja gromadzona przez Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju:
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- Zarządzenie dyrektora w sprawie powołania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- Regulamin pracy zespołu.
- Oświadczenie rodzica/ prawnego opiekuna o korzystaniu z zajęć w jednej placówce
- Zgoda rodzica/ prawnego opiekuna na udział dziecka w zajęciach w ramach;
- Inna dokumentacja dziecka dostarczona przez rodzica, bądź uzyskana w toku współpracy z innymi podmiotami uczestniczącymi w życiu dziecka.
- PROCEDURA OBJĘCIA DZIECI WCZESNYM WSPOMAGANIEM ROZWOJU DZIECKA
- Na zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci w wieku od urodzenia do czasu objęcia ich obowiązkiem szkolnym na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju odbywa się na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną i wniosku rodzica/prawnego opiekuna.
- Dyrektor powołuje zespół od wczesnego wspomagania rozwoju, wskazuje koordynatora i nadzoruje prawidłową realizację programu.
- Rekrutacja do programu wczesnego wspomagania rozwoju trwa cały rok.
- Kwalifikacja na zajęcia odbywa się raz w roku w sierpniu. Dokumenty po tym terminie trafiają na listę rezerwową i mogą uzyskać zajęcia w przypadku rezygnacji bądź skreślenia dziecka objętego zajęciami na dany rok.
- Pierwszeństwo w przyjęciu na zajęcia wczesnego wspomagania mają dzieci:
- – z terenu powiatu świdnickiego,
- – nie objęte opieką terapeutyczną w innych ośrodkach,
- – kontynuujące terapię po pobycie na oddziale dziennym w ORL lub turnusie programu „Za życiem”
- – do 3 r.ż.
- – oczekujące na liście rezerwowej
- Zajęcia są prowadzone w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, zgodnie z potrzebami dziecka.
- Wymiar godzin zajęć prowadzonych z dzieckiem ustala dyrektor w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
- Zajęcia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną lub w 2 lub 3- osobowych grupach dzieci z udziałem rodziców/prawnych opiekunów.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania to Zespół Szkół Specjalnych w Świdnicy.
- W szczególnych i uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być organizowane w domu na wniosek rodzica i po pozytywnym rozpatrzeniu przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju.
- PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW/ OPIEKUNÓW PRAWNYCH
- Rodzice/ opiekunowie prawni dziecka mają prawo do:
- Udziału w zajęciach prowadzonych z dzieckiem oraz w zajęciach organizowanych dla rodziców/ opiekunów dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju.
- Informacji na temat potrzeb, możliwości i postępów czynionych przez dziecko.
- Uzyskiwania porad, instrukcji i konsultacji dotyczących pracy z dzieckiem.
- Zgłaszania uwag i propozycji dotyczących Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
- Uzyskania opinie o aktualnym poziomie funkcjonowania dziecka- termin wydania opinii 2 tygodnie od zgłoszenia tego faktu do terapeuty bądź koordynatora.
- Rodzice/ opiekunowie prawni dziecka zobowiązani są do:
- Systematycznego przyprowadzania dziecka na zajęcia, zgodnie z ustalonymi terminami spotkań.
- Punktualnego przyprowadzania/odbierania dziecka na/z terapii.
- W razie choroby lub innej okoliczności uniemożliwiającej udział dziecka w zajęciach powiadomienie koordynatora lub terapeutów o nieobecności dziecka (telefonicznie, osobiście lub pisemnie)
- Ścisłej współpracy z zespołem specjalistów w zakresie kontynuowania terapii w warunkach domowych.
- Przekazywania informacji/ dokumentacji dot. stanu zdrowia dziecka, diagnoz, realizowanych innych form terapii.
- Nieprzyprowadzania na zajęcia dzieci chorych.
- Przyprowadzanie dzieci w odpowiednim stroju do pracy- luźne ubranie, skarpety.
- W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach wynikających z harmonogramu nie ma możliwości odpracowywania zajęć (dotyczy również dni wolnych od pracy, planowanych urlopów i zwolnień lekarskich terapeutów)- wyjątek stanowi wcześniejsze min. 48 godzin zgłoszenie nieobecności dziecka oraz wolne miejsca w grafiku terapeuty w późniejszym terminie, ale nie przekraczającym danego miesiąca.
- W przypadku niezgłoszonej nieobecności dziecka na trzech kolejnych zajęciach, może zostać ono wykreślone lub zawieszone z/na listy uczestników zajęć wczesnego wspomagania rozwoju, a na jego miejsce może zostać umówione dziecko z listy rezerwowej.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.
Świdnica, ………………..
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA
(rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania w wczesnego wspomagania rozwoju dziecka- Dz. U. 2017 poz. 1635)
Zespół wczesnego wspomagania w składzie:
1…………………………………………………..
2……………………………………………………
3…………………………………………………..
4…………………………………………………..
Imię i nazwisko dziecka………………………………………..
Nr opinii i data ………………………………………………….
Przedszkole………………………………………………………..
- Ocena sprawności dziecka w zakresie: motoryki małej, motoryki dużej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania :
- Informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania: \
- Ocena postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających
jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym:
INDYWIDUALNY PROGRAM WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Imię i nazwisko dziecka…………………………………………………………………………
Nr opinii i data ………………………………………………………………………………….
Przedszkole do którego uczęszcza dziecko……………………………………………………..
- Wielospecjalistyczna diagnoza poziomu funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem obszarów z arkusza obserwacji- po 1 miesiącu obserwacji
- Sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym:
- Wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu
- Zakres współpracy z innymi podmiotami
Opracował zespół wczesnego wspomagania w składzie:
1.
2.
3.
4.
Świdnica, dnia…………………………
Oświadczenie
Oświadczam, że moje dziecko………………………………………………………..
Ur. ………………………………….. nie korzysta z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w żadnej innej placówce.
………………………………………
/podpis rodzica/
Świdnica, dnia…………………………………..
Wyrażam zgodę na realizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dla mojego dziecka……………………………………………………………………
na terenie Zespołu Szkół Specjalnych w Świdnicy na podstawie opinii nr…………… wydanej przez ………………………………………………………………………………….
…………………………………………..
/podpis rodzica/
Klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnej z RODO
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich i mojego dziecka danych osobowych przez administratora danych Zespół Szkół Specjalnych w Świdnicy, potrzebnych do zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dla mojego dziecka w zakresie niezbędnym do jego prowadzenia.
Podaję dane osobowe dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą.
Zapoznałem(-am) się z treścią klauzuli informacyjnej, w tym z informacją o celu i sposobach przetwarzania danych osobowych oraz prawie dostępu do treści swoich danych i prawie ich poprawiania.
…………………………….
/podpis rodzica/
Klauzula informacyjna zgodna z RODO
Informujemy, że:
Administratorem danych wskazanych w zgodzie na przetwarzanie danych osobowych wyrażonej powyżej jest Zespół Szkół Specjalnych w Świdnicy.
Celem zbierania danych jest przeprowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania dziecka.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj.: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wykonania umowy. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe wykonanie umowy.
Dane udostępnione przez Panią/Pana nie będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim. Odbiorcami danych będą tylko instytucje upoważnione z mocy prawa.
Dane udostępnione przez Panią/Pana nie będą podlegały profilowaniu.
Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
Dane osobowe będą przechowywane przez okres 1 roku, licząc od 1 września 2023 r. do 31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dziecko ukończyło korzystanie z zajęć z zakresu wczesnego wspomagania dziecka.