Symultaniczno – sekwencyjna nauka czytania
Co to jest metoda symultaniczno – sekwencyjna?
Jest to metoda wczesnej nauki czytania inaczej zwana metodą sylabową. Oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i na wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych prof. Cieszyńskiej. To skuteczny sposób nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wykorzystuje wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej, przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej.
Jakie korzyści daje nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną?
- wpływa na kształtowanie się asymetrii półkulowej, a w efekcie prowadzi do przewagi lewej półkuli mózgu w przetwarzaniu języka;
- oddziałuje na wszystkie procesy poznawcze (analizę i syntezę wzrokową, pamięć symultaniczną i sekwencyjną, sprawność motoryczną i manualną, analizę i syntezę słuchową, koordynacje wzrokowo-ruchową, kierunek porządkowania świata od lewej do prawej strony, kształtowanie się lateralizacji);
- wspiera i naśladuje naturalne etapy rozwoju mowy dziecka;
- kształtuje wyobraźnie, kreatywne myślenie, intelekt;
- buduje poczucie własnej wartości;
- wpomaga prawidłową artykulację głosek.
W naszej szkole…
Naukę czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną rozpoczynamy już w przedszkolu, ponieważ najlepszy wiek na rozpoczęcie nauki czytania tą właśnie metodą przypada na okres między drugim, a czwartym rokiem życia. Naukę czytania samogłosek można wprowadzić nawet już od 12 miesiąca życia. Zajęcia odbywają się regularnie przy stoliku i trwają około 15 minut. Bardzo ważna jest liczba powtórzeń oraz atmosfera zabawy.
Jak prowadzone są zajęcia?
Etapy pracy metodą symultaniczno-sekwencyjną są ściśle określone, a każdy ich element stanowi podstawę do nabywania kolejnych umiejętności. Zajęcia zawsze rozpoczynają się od ćwiczeń łatwych, z których wykonaniem dziecko nie będzie miało trudności. Kolejny etap czytania rozpoczyna ono pod warunkiem opanowania poprzedniego
- Etap I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej
- Etap II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów
- Etap III – czytanie sylab zamkniętych
- Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych
- Etap V – samodzielne czytanie tekstów