Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka przy Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy
Zapewniamy:
- Wielospecjalistyczną, kompleksową pomoc dziecku z problemami rozwojowymi oraz jego rodzinie, od chwili rozpoznania pierwszych objawów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki w szkole.
- Kompleksową oceną rozwoju dziecka.
- Opracowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania.
- Systematyczne zajęcia terapeutyczne prowadzone przez specjalistów przygotowanych do pracy z małym dzieckiem: psycholog,
neurologopedia kliniczny, pedagog specjalny, surdopedagog, fizjoterapeuta. - Instruktaż dla rodziców w zakresie form usprawniania i rehabilitacji dziecka.
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów i wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych.
- Życzliwą atmosferę, profesjonalizm.
Wymagane dokumenty:
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną na podstawie zaświadczenia lekarskiego(lekarz pediatra lub specjalista)
- Skierowanie ze Starostwa Powiatowego w Świdnicy(na podstawie opinii i wniosku rodziców)
Główne założenia pracy terapeutycznej:
- Zapobieganie występowaniu i/lub pogłębianiu się nieprawidłowości
w rozwoju psychoruchowym dziecka. - Pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje
w zakresie funkcji poznawczych, małej i dużej motoryki, komunikacji i socjalizacji. - Wyzwalanie i wzmacnianie aktywności społecznej, poznawczej i komunikacji dziecka
(w tym rozwoju mowy i języka). - Pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii.
- Systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu
pełnego radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo występującej
niepełnosprawności lub zaburzeń rozwoju. - Przygotowanie dziecka do korzystania z edukacji i współżycia w grupie.
- Pomoc rodzicom w osiąganiu poczucia kompetencji rodzicielskich i satysfakcji w procesie wychowania.
W terapii wykorzystujemy nowoczesne metody i ich elementy, wspomagające rozwój dziecka:
- neurorozwojowa koncepcja terapeutyczna wg Castillo Moralesa,
- neurofunkcjonalna reorganizacja Padovan,
- metoda Vojty, NDT-Bobath,
- metoda ergoterapii,
- integracja odruchów twarzy S. Masgutowej,
- stosowana analiza zachowania,
- integracja sensoryczna,
- Ruch Rozwijający W. Sherborne,
- metoda Felicji Affolter,
- kinezjologia edukacyjna Denissona,
- program TEACCH,
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
- Programy Aktywności Knillów,
- symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania,
- zajęcia w Sali Doświadczania Świata i Integracji Sensorycznej
Dysponujemy bardzo dobrze wyposażoną bazą lokalową i dydaktyczną.