Zespół Szkół Specjalnych w Świdnicy

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH W ŚWIDNICY

ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 3
58-100 Świdnica

Szkoła prowadzi edukację uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Sponsorzy

Dowiedz się więcej

Dogoterapia

Co to jest dogoterapia?

Dogoterapia (kynoterapia), to jedna z metod rehabilitacji, w której odpowiednio przeszkolony pies-przyjaciel wspomaga terapeutę w wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych, a także pomaga osobom starszym czy zagubionym w zachowaniu czy wręcz nawiązaniu kontaktów ze światem zewnętrznym. To wieloprofilowe usprawnianie dotyczy sfery emocjonalnej, umysłowej i ruchowej -w zależności od tego, kto z dogoterapii korzysta i czego tak naprawdę potrzebuje. Zwierzę najczęściej, w bardzo szybkim tempie uzyskuje zaufanie i przyjaźń uczestnika zajęć. Jego obecność staje się motywacją do podejmowania działań, a także przynosi ukojenie, radość i odrywa od codziennej rzeczywistości.

Główny cel terapii

Dogoterapia to metoda aktywizowania osób w różnym wieku, która ma na celu wspomaganie procesu przywracania im pełnej lub możliwej do osiągnięcia sprawności fizycznej i psychicznej oraz opanowanie umiejętności zapewniających im aktywne funkcjonowanie w codziennym życiu społecznym. Psia obecność wspomaga proces rehabilitacji, edukacji i rozwoju.

Dogoterapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci, ale także dorosłych. Obecność pupila ogranicza stres i wspiera ćwiczenia, a obecność specjalnie wyszkolonych psów, pomaga rozwijać swoją pewność siebie i niwelować lęki. Ich towarzystwo sprzyja przełamywaniu strachu i nieśmiałości, ponieważ łagodne usposobienie psa pozwala poczuć się pewniej niż w konfrontacji z ludźmi.

Psi terapeuci wspierają także koncentrację oraz koordynację ruchową, chociażby podczas głaskania lub karmienia czworonoga. Dzięki temu kontakt z psem stymuluje, np. pracę mięśni.

W naszej szkole…

Zajęcia terapeutyczne są prowadzone przez wrocławską firmę Dogfield. To dzięki współpracy z nią, do naszej placówki przyjeżdżają wspaniali, wysoko wykwalifikowani terapeuci wraz z sympatycznymi czworonogami, które, jak nikt inny, potrafią zachęcić naszych uczniów do pracy i wywołać na ich twarzach szeroki uśmiech.

Ponadto w ramach projektu rządowego „Za Życiem” zajęcia dogoterapeutyczne prowadzą nasze nauczycielki panie M.Kot i A.Gulewicz. Dzieci z ogromną przyjemnością biorą udział w zabawach z białymi pudlami królewskimi.

Jak prowadzone są zajęcia?

Pracą psa jest wspólne spędzanie czasu z osobą, która uczestniczy w terapii. Częstotliwość oraz rodzaje ćwiczeń są dobierane indywidualnie, adekwatnie do jej potrzeb i możliwości. Najważniejsze jest, aby pies towarzyszył dziecku lub dorosłemu podczas procesu rehabilitacji i edukacji: może to być wspólny spacer, treningi z czworonogiem poprzez wydawanie mu komend lub czytanie mu książek. Lista ćwiczeń jest długa, również czas aktywności dobierany jest na podstawie możliwości rehabilitanta. W nagrodę za poprawnie wykonane ćwiczenie uczestnik zajęć może, np. pogłaskać psa lub go nakarmić, co stanowi motywację do dalszej pracy i treningów. Praca może przyjmować formę spotkań indywidualnych lub grupowych.

Kiedy są wskazania do dogoterapii?

Dogoterapia jest pomocna w terapii i rehabilitacji takich zaburzeń i niepełnosprawności, jak:

  • autyzm,
  • ADHD,
  • Zespół Downa,
  • mózgowe porażenie dziecięce,
  • zaburzenia nastroju,
  • zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia zachowania,
  • niedowład kończyn różnego pochodzenia,
  • wady postawy,
  • zaburzenia mowy i wzroku.

 

-->