Zespół Szkół Specjalnych w Świdnicy

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH W ŚWIDNICY

ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 3
58-100 Świdnica

Szkoła prowadzi edukację uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Sponsorzy

Dowiedz się więcej

Program Aktywności Knillów

Dlaczego Metoda Knillów?

…bo „totalna komunikacja – oznacza, że możliwość kontaktu tkwi nie tylko w mówieniu, ale też w komunikacji niewerbalnej – gestach i mimice, tonie głosu, dłoniach, pozycji ciała i ruchu..”

Metoda Knillów jest drogą do nawiązywania porozumienia z dziećmi, które wydają się być niezdolne do kontaktu lub niezainteresowane ludźmi. Pierwszym kanałem porozumienia może być dotyk. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach metodą Knillów kilka razy w tygodniu lub codziennie. Zajęcia uzupełniają podstawową terapię, pomagają dziecku nabywać:

  • poczucia bezpieczeństwa,
  • świadomości własnego ciała,
  • wrażliwości na wzajemnie wysyłane sygnały,
  • nawiązywać kontakt i komunikować się,
  • podejmować aktywność.

Programy Knillów – tzw. Programy Aktywności mają 6 wersji

  • Program wprowadzający
  • Program I – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu górnej partii ciała
  • Program II – aktywności koncentrują się na ćwiczeniu dolnych partii ciała
  • Program III – wymaga większej sprawności i umiejętności koncentrowania uwagi niż pierwsze 3 programy
  • Program IV – najbardziej zaawansowany, dużą rolę odgrywa własna inicjatywa dziecka np. taniec
  • Program specjalny – przeznaczony dla dzieci ze znaczną niepełnosprawnością ruchową

Każda sesja polega na wykonywaniu wspólnie różnych aktywności (kołysania, wymachiwania rękoma, pocierania dłoni, klaskania, głaskania głowy, głaskania brzucha, relaksacją) zgodnie z muzyką i instrukcjami odtwarzanymi z płyty CD, w bliskim kontakcie fizycznym.

Sesji zawsze towarzyszy specjalnie skomponowana muzyka, która rozwija się zawsze w taki sam sposób:

  1. Muzyka wprowadzająca – spokojna i relaksująca, jest zapowiedzią sesji – pozwala dziecku wyciszyć się i nastawić na wykonywanie wspólnie aktywności.
  2. Muzyka bardziej rytmiczna – pozwala wyłapywać aktywność partnera, zachęca do aktywności i do odpowiadania na ruchy wykonywane przez opiekuna.
  3. Muzyka bardziej intensywna – sprzyja odważniejszym, większym ruchom i bliższemu kontaktowi.
  4. Muzyka lżejsza i melodyjna – zachęca do zabawowego kontaktu.
  5. Muzyka ponownie spokojna – dziecko ma okazję wyciszyć się i przetworzyć pozytywne momenty w spokojnej atmosferze.

 

-->