Menu

Sensoplastyka

Co to jest sensoplastyka?

Najprościej można powiedzieć, że jest to plastyka z wykorzystaniem wszystkich zmysłów – czyli plastyka sensoryczna dla wszystkich dzieci w wieku od 0 do 100 lat. Zapewne zastanawiacie sie, jak to możliwe, że w zajęciach mogą uczestniczyć już najmniejsze, nawet kilkumiesięczne dzieci? Otóż sekret tkwi w wykorzystywanych podczas pracy materiałach, a są to tylko i wyłącznie łatwo dostępne artykuły i barwniki spożywcze. Wszystko jest w pełni bezpieczne dla dzieci.

Sensoplastyka wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jak i osób dorosłych.

Główny cel terapii

Sensoplastyka pachnąca, słodka, kwaśna, gorzka, mirkka, szorstka, gładka, twarda, sucha, mokra, lekka, ciężka …wpływa na stymulację wszystkich zmysłów:

  • węchu
  • wzroku
  • dotyku
  • słuchu
  • smaku

Zajęcia Sensoplastyczne mają ogromne znaczenie dla uwrażliwiania dłoni dziecka, bowiem dłoń jest jednym z podstawowych narzędzi poznawania świata. Bawiąc się, dziecko eksperymentuje i poznaje różne materia?y, struktury, faktury oraz ich właściwości. Uwrażliwianie dłoni i jej twórcze wykorzystanie bardzo poszerza zdolności rozumienia otaczającego świata, zwłaszcza przez dziecko niepełnosprawne.

Ponadto sensoplastyka wpływa na wiele aspektów rozwoju dzieci:

  • wspomaga budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni,
  • wspomaga usprawnienie ruchowe (przygotowanie do nauki chodzenia w przypadku niemowląt),
  • wspiera rozwój zmysłów,
  • wpływa na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni),
  • poprzez wspólne działania pogłębia kontakt emocjonalny rodzica z dziećmi – buduje w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa.

W naszej szkole…

Zajęcia z zakresu sensoplastyki są prowadzone w naszej szkole przez firmę POZYTYWKA. Pani Paulina i Pan Andrzej Chmielewscy potrafią doskonale dobrać formy i metody pracy do potrzeb uczestników spotkań, cechuje ich także ogromna życzliwość, profesjonalizm i oddanie swojej pracy. Dzięki nim, każde zajęcia stanowią wspaniałą zabawę i przygodę.

Jak prowadzone są zajęcia?

Podczas zajęć dzieci doświadczają różnych materiałów plastycznych (mas, farb, konsystencji, ziarnistości), przy jednoczesnym aktywowaniu wszystkich zmysłów. Dzieci mają okazję obserwować, np. jak materiał, który jest suchy i sypki zmienia się w mokry i kleisty, a następnie miękki i stały.

W trakcie zajęć bawimy się z masami bezkształtnymi oraz tworzywami łatwo przekształcalnymi i sypkimi, jak np. ciecz nienewtonowska, ciastolina, mannolina, żelkolina, sensoryczna galaretka, piasek niezamakający, ziarna fasoli, grochu, ryżu, makarony itp. Wszystkie dzieci są twórcze, lepią, sypią, gniotą , malują. Rodzaj twórczości zależy od możliwości dziecka.

Praca z masami bezkształtnymi to jedna z metod w terapii dzieci z zaburzeniami funkcji percepcyjno – motorycznych. Podczas zajęć dzieci manipulują całymi dłońmi, nadgarstkiem, kciukami, palcem przez punktowanie, odciskanie, formują kształty. Aktywności tej towarzyszy polisensoryczne (wielozmysłowe) poznanie i przetwarzanie świata.

 

Skip to content