Zespół Szkół Specjalnych w Świdnicy

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH W ŚWIDNICY

ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 3
58-100 Świdnica

Szkoła prowadzi edukację uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Sponsorzy

Dowiedz się więcej

Stymulacja polisensoryczna
~~ Sala Doświadczania Świata ~~

Czym jest Sala Doświadczania Świata?

To specjalnie wyposażona sala polisensoryczna, której celem jest stymulowanie lub wyciszanie zmysłów. Skierowana jest do dzieci już od pierwszych miesięcy życia. Zajęcia w niej prowadzone aktywizują lub wyciszają wybrane obszary percepcji za pomocą światła, dotyku, zapachu, dźwięków, muzyki oraz różnorodnych zabawek rozwijających zdolności poznawcze. Warunki wewnątrz sali terapeutycznej pogłębiają poczucie bezpieczeństwa i wpływają korzystnie na stan psychofizyczny przebywających w niej osób.

Świat wokół nas…

Świat wokół nas jest mieszaniną światła, zapachów, rzeczy, które można poznawać za pomocą zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku. Poznawanie odbywa się poprzez zmysły, dzięki czemu dostarczane do układu nerwowego informacje wpływają bardzo pozytywnie na pamięć, koncentrację, naukę a przede wszystkim na chęć podejmowania aktywności, działań. Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje.

WYPOSAŻENIE 

  • łóżko wodne
  • podłoga interaktywna,
  • suchy, podświetlany basen z piłkami
  • zabawki dotykowe
  • lustra
  • projektor do wyświetlania obrazów i wizualizacji
  • wyświetlacz gwiazd, światło ultrafioletowe, kula dyskotekowa
  • poduchy sensoryczne,
  • aromaterapia (rozpylacz zapachu, olejki eteryczne)
  • akwarium
  • panele ścienne: świetlno-dźwiękowe
  • scena wyposażona w światła reagujące na dźwięki mowy i otoczenia
  • fototapeta ze światłem ultrafioletowym
  • kaskada światłowodowa
  • kolumny bębelkowe

to tylko niektóre z atrakcji, które kryje nasza niezwykła Sala Doświadczania Świata…

Wybrane cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:

Wzrok:

  • zyskanie poczucia i świadomości światła,
  • ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
Słuch:

  • ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
  • poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
  • zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
  • ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.
Stymulacja przedsionkowa:

  • ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
  • orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni
Dotyk:

  • ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • rozwój aktywności ruchowej.
Węch:

  • poszerzanie doświadczeń węchowych,
  • ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
  • budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.

 

-->