Menu

Muzyka, piosenka, ruch, rymowanki… zabawa!

Czym jest Metoda Dobrego Startu (MDS)?

Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez Martę Bogdanowicz wlatach 1967/8. Zajęcia prowadzone tą metodą to jedne z ulubionych zajęć dzieci. W swoich założeniach bowiem wykorzystuje wszystko to, co dzieci lubią najbardziej: muzykę, rytmikę, piosenki rymowanki, taniec i zabawy ruchowe. Występują w niej trzy elementy:

  • element motoryczny – to ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, jak również ruchowo-słuchowo-wzrokowe, czyli ruchy zharmonizowane z rytmem piosenki, wykonywane podczas reprodukowania znaków graficznych;
  • element słuchowy – to piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy;
  • element wzrokowy – to znaki graficzne (łatwe wzory, wzory literopodobne, litery i znaki matematyczne).

Zastosowanie Metody Dobrego Startu

MDS przeznaczona jest dla dzieci od 2 do 10 lat. Ma zastosowanie w profilaktyce niepowodzeń szkolnych, diagnozowaniu ich przyczyn, korekcji zaburzeń i w edukacji. Metoda służy przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania oraz uczeniu liter i cyfr w pierwszej klasie. Dotyczy to zarówno dzieci o prawidłowym rozwoju, jak i dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Efektywność metody potwierdziły badania!!

Oceny postępów rozwoju dziecka i jego umiejętności można dokonać za pomocą Skali Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu (Bogdanowicz 2006) i Skali Ryzyka Dysleksji (Bogdanowicz 2002).

 

Skip to content