Przedszkole specjalne dla dzieci
Przedszkole specjalne dla dzieci (od 3 do 7 roku życia z możliwością odroczenia od obowiązku szkolnego do 9 roku życia) z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami oraz autyzmem.
Przedszkole jest czynne w godzinach 6.45 – 16:00.
Nauka odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego i Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne (IPET) opracowane przez specjalistów na podstawie diagnozy i oceny aktualnego funkcjonowania ucznia.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA PRACY PRZEDSZKOLA
- 7:00 – 8:30 Schodzenie się dzieci. Indywidualne rozmowy z rodzicami.
- 8:30 – 8:45 Czynności higieniczno – porządkowe.
- 8:45 – 9:00 Spożywanie posiłku – śniadanie.
- 9:00 – 9:15 Dowolne zabawy edukacyjne.
- 9:15 – 9:45 Poranny krąg – stymulacja polisensoryczna
- 9:45 – 10:30 Zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej.
- 11:30 – 12:00 Spacer, zabawy na placu zabaw.
- 12:00 – 12:15 Czynności higieniczno – porządkowe.
- 12:15 – 12:45 Spożywanie posiłku – Obiad.
- 12:45 – 13:00 Leżakowanie, relaksacja, słuchanie bajek/opowiadań.
- 13:00 – 13:30 Praca różnymi metodami aktywności.
- 13:30 – 14:00 Zabawy logopedyczne/Zajęcia usprawniające komunikację i kompetencje społeczne.
- 14:00 – 14:30 Dowolne zabawy dzieci w grupie.
- 14:30 – 15:00 Zajęcia plastyczne.
- 15:00 – 15:15 Czynności higieniczno – porządkowe.
- 15:15 – 15:30 Zindywidualizowane zajęcia edukacyjno – terapeutyczne
- 15:30 – 16:00 Ćwiczenia relaksacyjne, odprężające, czytanie bajek, odpoczynek
Główne założenia pracy edukacyjno-terapeutycznej
- Rozwijanie umiejętności oraz poszerzanie wiedzy potrzebnej w życiu codziennym oraz w dalszej edukacji.
- Kształtowanie, rozwijanie, utrwalanie poprawnych zachowań, umiejętności społecznych w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
- Stwarzanie warunków dających poczucie bezpieczeństwa i sukcesu, a także sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce.
- Rozwijanie dziecięcej wiedzy na temat otaczającego świata poprzez wielozmysłową i wszechstronną stymulację.
- Rozwijanie twórczej aktywności dzieci poprzez ćwiczenia sprawności manualnej, orientacji przestrzennej, koordynacji: wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej i koncentracji uwagi.
- Stymulowanie i rozwijanie sprawności fizycznej dzieci poprzez organizowanie ćwiczeń ogólnorozwojowych oraz zabaw i gier ruchowych.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, plastykę, taniec.
- Doskonalenie umiejętności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, jedzeniem, higieną osobistą oraz czynnościami fizjologicznymi.
- Rozwijanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju dziecka.
- Usprawnianie zaburzonych funkcji oraz stymulowanie funkcji prawidłowych.
- Każdy uczeń w zależności od potrzeb objęty jest pomocą: rewalidacyjną, logopedyczną, rehabilitacyjną, pedagogiczną – psychologiczną oraz programem zajęć specjalistycznych (ORL)
- W celu uzyskania optymalnego rozwoju uczniów nauczyciele stosują specjalistyczne metody pracy